پس از تزریق کرونا از چه مواد غذایی بیشتر استفاده کنیم؟

راهکارهای عملی تقویت تمرکز ذهن و حافظه

بر اساس اطلاعات داده شده توسط محققان و پزشکان برای تزریق واکسن احتیاجی به رژیم غذایی خاصی وحود ندارد اما لازم است تا با استفاده از مواد غذایی که به سلامت و افزایش کارایی سیستم ایمنی بدن در زمان واکسیناسیون کمک می‌کند آشنا شده و با کمک این اطلاعات علائم و عوارض احتمالی ناشی از واکسیناسیون ویروس کرونا را به حداقل برسانید و سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کرده و بهبود بخشید. توجه داشته باشید که هنگام تزریق واکسن نباید ناشتا باشید و لازم است صبحانه یا میان وعده ساده‌ای را مصرف کنید زیرا ممکن است در زمان تزریق واکسن دچار سرگیجه یا افت فشار شده و غش کنید.

استفاده از مواد غذایی مانند شیر، میوه، تخم مرغ، لقمه نان و پنیر همراه با سبزیجات مثل گوجه فرنگی یا خیار و غیره برای وعده صبحانه یا میان وعده پیش از تزریق واکسن توصیه می‌شود. همچنین توجه داشته باشید که شب پیش از واکسیناسیون نیز از غذاهای سبک مانند سوپ حاوی مرغ، سبزی‌های سبز تیره تازه مانند اسفناج، جعفری و کلم بروکلی میل کنید. در ادامه به بررسی تغذیه پس از کرونا می‌پردازیم. در این مطلب از غفاری دایت که در رابطه با تغذیه پس از واکسن کرونا است به بررسی مواردی از جمله پس از تغذیه کرونا از چه مواد غذایی بیشتر استفاده کنیم، مصرف مایعات پس از تزریق واکسن کرونا، مصرف مواد غذایی با خاصیت ضد التهابی پس از تزریق واکسن کرونا، مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها پس از تزریق واکسن کرونا و مصرف ویتامین D پس از تزریق واکسن کرونا می‌پردازیم


 

پس از تزریق کرونا از چه مواد غذایی بیشتر استفاده کنیم

در ادامه به بررسی مواد غذایی که بهتر است پس از تزریق واکسن کرونا مصرف کنیم می‌پردازیم.

 

مصرف مایعات پس از تزریق واکسن کرونا

پس از تزریق واکسن کووید-۱۹ مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید، تامین آب بدن به میزان کافی قبل و بعد از تزریق واکسن کووید-۱۹ بسیار مهم و مفید است. مصرف مایعات علاوه بر اینکه موجب بهبود عملکرد بدن در شرایط واکسیناسیون می‌شود، همچنین می‌تواند از افت فشار خون در افرادی که معمولا ترس از آمپول و یا واکسن دارند نیز جلوگیری می‌کند. بیماران مبتلا له مشکلتت قلبی عروقی، فشار خون بالا و بیماری‌های ریوی در مورد میزان و مقدار مصرف مایعات باید با پزشک خود مشورت کنند. مواد غذایی آبدار ازجمله میوه‌ها، سبزیجات، انواع سوپ و آبگوشت می‌توانند آب بدن را تامین کنند و در کنار آن موجب تقویت و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن نیز می‌شوند.

مصرف مایعات و غذاهای آبدار پس از واکسیناسیون به مقدار فراوان در صورت ایجاد تب توصیه می‌شود.  توجه داشته باشید که از مصرف نوشیدنی‌های شیرین همانند آب میوه‌هایی که دارای قند افزوده هستند و شربت‌های خیلی شیرین، نوشابه‌های گازدار و به طور کلی همه نوشیدنی‌های بسیار شیرین پرهیز کنید زیرا این نوشیدنی‌ها موجب تضعیف سیستم ایمنی و اختلال در عملکرد آن می‌شوند. بهترین نوشیدنی آب است. اما در مقابل مصرف آب میوه تازه و طبیعی، دوغ کم نمک و بدون گاز، شربت‌های خانگی کم شیرین برای تامین آب بدن بسیار مناسب هستند و توصیه می‌شوند.

یک نکته بسیار مهم این است که در صورت رعایت یک رژیم غذایی سالم برای مدت زمان طولانی می‌توانیم پاسخ ایمنی بدن را تقویت کنیم و این کار به ما کمک می‌کند تا علاوه بر مبارزه بهتر با عفونت‌ها، پاسخ ایمنی قوی‌تر و موثرتری به واکسیناسیون داشته باشیم.

 

مصرف مواد غذایی با خاصیت ضد التهابی پس از تزریق واکسن کرونا

استفاده بیش‌تر از غذاهای تازه و طبیعی ازجمله میوه‌ها، سبزی‌ها، ماهی‌های چرب، آجیل و مغز دانه‌ها می‌توانند موجب بهبود و تقویت عملکرد سیستم ایمنی کمک کرده زیرا التهاب کمتری در بدن ایجاد می‌کند. مصرف غذاهای ضد التهاب پیش و پس از تزریق واکسن می‌تواند بسیار مفید و تاثیرگذار باشد. افزودن ادویه‌ها و چاشنی‌هایی مانند زنجبیل، نعناع فلفلی، دارچین، فلفل، زرد چوبه، سیر و پیاز که دارای خواص ضد التهابی هستند در تهیه غذا توصیه می‌شود. برخی از این ادویه‌ها را می‌‌توان به چای نیز افزود و از خواص ضد التهالی آن‌ها بهره برد. از دیگر مواد غذایی ضد التهاب که برای مصرف پس از واکسیناسیون توصیه می‌شود می‌توان به مواردی مانند ماهی‌های چرب از جمله ماهی آزاد، ساردین، شاه ماهی، قزل آلا، کپور، روغن کبد ماهی، آجیل و انوع مغزها و دانه ها مانند بادام، گردو، پسته، فندق، بادام زمینی و کنجد، روغن کنجد و روغن زیتون اشاره کرد.

 

مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها پس از تزریق واکسن کرونا

برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی آنتی اکسیدان‌هایی مانند روی و سلنیوم و ویتامین‌هایی از جمله ویتامین A و ویتامین C نیاز است و از این رو مصرف روزانه ۵-۳ واحد از گروه سبزی‌ها و ۴-۲ واحد از گروه میوه‌ها کمک کننده خواهد بود. مصرف کافی سبزی، سالاد و میوه قبل و پس از واکسیناسیون کووید-۱۹ همراه با وعده‌های غذایی و در میان وعده ها توصیه می‌شود. مواد غذایی پروتئینی دارای ریز مغذی‌هایی از جمله روی و سلنیوم هستند که با خاصیت آنتی اکسیدانی خود موجب  تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند. مواد غذایی مانند شیر و لبنیات ازجمله ماست، پنیر و کشک نیز علاوه بر تامین کلسیم و فسفر، از منابع تامین پروتئین نیز هستند. بنابراین استفاده از مواد غذایی حاوی پروتئین مانند انواع حبوبات، تخم مرغ، انواع گوشت به ویژه گوشت سفید پس از تزریق واکسن کرونا استفاده کرد.

 

مصرف ویتامین D پس از تزریق واکسن کرونا

ویتامین D از جمله ویتامین‌های واجب و ضروری برای تقویت و بهبود عملکرد سیستم ایمنی است. استفاده از ویتامین D ماهانه یک عدد مکمل پنجاه هزار واحدی برای تقویت سیستم ایمنی بدن به جز در مادران باردار که دوز روزانه هزار واحدی دریافت می‌نمایند واجب است زیرا ویتامین D تنها ویتامینی استدکه با مصرف مواد غذایی تامین نمی شود.

 

تغذیه بیماران کرونایی

 

تغذیه و بیماری کرونا

یکی از مهم‌ترین شرایطی که سبب افزایش احتمال ابتلا به کرونا می‌شود و همچنین روی بهبودی پس از ابتلا تاثیر دارد، تغذیه است. بنابراین افرادی که به‌طور معمول از رژیم‌های سخت و غیراصولی پیروی می‌کنند، باید بدانند که این رژیم‌ها به سلامتی آن‌ها آسیب می‌زند. 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.