خواب کافی، درمان هزاران مشکل.

راهکارهای عملی تقویت تمرکز ذهن و حافظه




ارتباط میان خواب و سلامت روان (چه مثبت چه منفی) وجوه مختلفی دارد و پیچیده است اما در مجموع، شواهد نشان می‌دهد خواب کافی با روحیه‌ی بهتر، بالا رفتن میزان خلاقیت و حتی افزایش رضایت کلی از زندگی همراه است.

برای آگاهی بیشتر از تاثیر خواب بر سلامت روان با ما همراه باشید. 

 

خواب و سلامت روان

ارتباط میان خواب و اختلالات سلامت روان مبهم است؛ بسیاری از اختلالات روانی با علائم مربوط به خواب ظاهر می‌شوند اما متخصصان مطمئن نیستند خواب ناکافی منجر به بروز اضطراب، افسردگی یا اختلال کمبود توجه می‌شود یا برعکس؟

توجه به هرگونه اختلال در خواب در بیمارانی که از مشکل سلامت روان رنج می‌برند حائز اهمیت است. شاید راه اصلی درمان نباشد ولی مزایای زیادی روی جسم و ذهن فرد می‌گذارد که باعث می‌شود فرد به سمت بهبودی پیش برود.


شاید خواب راه درمان اختلالات روانی نباشد اما هرگونه تغییر در خواب می‌تواند نشانه مهمی در سلامت روان باشد.

تاثیر خواب روی سلامتی

اگرچه دانشمندان هنوز در حال تحقیق روی تمام اتفاقاتی هستند که هنگام خواب در مغز و بدن اتفاق میفتد، یافته‌ها مشخص است: خواب اهمیت زیادی در سلامت روان دارد.

بدن و مغز هنگام خواب به ترمیم خود می‌پردازند، سیستم ایمنی را (که پیوند نزدیکی با سلامت روان دارد) تقویت می‌کنند، واکنش به استرس را بالا می‌برند و سیستم‌هایی را که به تنظیم احساسات، یکپارچه کردن خاطرات و افکار، تمرکز و ارتباط با دیگران کمک می‌کنند، از نو شارژ می‌کنند. به‌طور خلاصه، خواب باکیفیت به طرق مختلف زندگی فرد را بهبود می‌بخشد.


خواب بر تقویت سیستم ایمنی که آن هم ارتباط مستقیمی با سلامت روان دارد، بسیار اثرگذار است.

آیا خواب روی شادی تاثیر دارد؟

از تحقیقات چنین برمی‌آید که خواب و شادی ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند و این ارتباط دوطرفه است. برای مثال، طبق یک ارزیابی گسترده دریافتیم افرادی که مدعی تاثیر مثبت روی زندگی خود بودند، در مجموع خواب بهتری داشتند. در مقابل، به نظر می‌رسد خواب بهتر روحیه‌ی مثبت را تقویت می‌کند.

از تحقیق روی کودکان چنین برمی‌آید که کمبود خواب با روحیه‌ی منفی و اختلال در تنظیم عواطف همراه است. درمقابل، کودکان و نوجوانانی که خواب کافی داشتند، بیشتر احساس شادی می‌کردند.

آیا خواب خوب با رضایت از زندگی در ارتباط است؟

تحقیقات نشان می‌دهد هرچه کیفیت خواب بهتر باشد، مدت زمان خواب طولانی‌تر باشد و این وضعیت تداوم پیدا کند، فرد رضایت بیشتری از زندگی خواهد داشت که یکی از معیارهای سلامت عمومی در نظر گرفته می‌شود.

اگرچه هنوز نمی‌توان با قطعیت گفت افزایش رضایت از زندگی نتیجه‌ی خواب بهتر است یا برعکس، درمجموع شواهد نشان می‌دهد تمرکز روی خواب می‌تواند یکی از راه‌های تقویت رضایت فرد از زندگی باشد.


هرچه تداوم خواب خوب بیشتر باشد، میزان رضایت از زندگی بیشتر است.

خواب چه تاثیری روی تمرکز دارد؟

اگر خواب ناکافی باشد، توانایی درست فکر کردن مختل می‌شود. شواهد نشان داده کمبود خواب به طرق مختلف، از مختل ساختن تشکیل انتقال‌دهنده‌های عصبی گرفته تا اختلال در ارتباط میان سلولها عصبی، تمرکز را به هم می‌زند. در مقابل، داشتن خواب کافی نه تنها با سلامت بهتر مغز و افزایش تمرکز، بلکه با تقویت خلاقیت و حافظه همراه است.

به‌طور خلاصه، داشتن خواب کافی شبانه به طرق مختلف باعث تقویت عملکرد شناختی می‌شود و این موضوع به‌خصوص برای دانش‌آموزان یا بزرگسالانی که در شغل خود به استفاده از منابع ذهنی نیاز دارند، اهمیت دارد.
خواب کافی و خوب برای افرادی که نیاز به تمرکز دارند بسیار مهم است.

آیا خواب باعث بالا رفتن انرژی می‌شود؟

حین خواب، بدن و مغز دوباره شارژ می‌شوند و خودشان را از نظر سلولی ترمیم می‌کنند. خواب همچنین باعث تنظیم میزان هورمون‌های بدن می‌شود و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. تمام این اتفاقات، در کنار سایر مزایای فیزیکی و روحی خواب، به بالا رفتن انرژی فرد در زندگی روزمره کمک می‌کند.

آیا خواب منظم باعث بالا رفتن خلاقیت می‌شود؟

در مجموع، بله. خواب باعث تقویت تمرکز، خلاقیت و انرژی می‌شود که همگی به عملکرد بهتر فرد در محل کار، مدرسه یا غیره کمک می‌کند. برعکس، شواهد نشان می‌دهد کمبود خواب روی افراد، سازمان‌ها و ساختار کلان تاثیر منفی می‌گذارد.

نتایج تحقیق اخیر نشان داد کمبود خواب طی یک سال بیش از ۴۰۰ بیلیون دلار به اقتصاد آمریکا ضربه وارد کرد این در حالی است که اگر کسانی که شش ساعت خواب شبانه داشتند درعوض هفت ساعت بخوابند، این ضرر بیش از ۲۰۰ بیلیون دلار جبران خواهد شد.

خواب ناکافی، استرس و بیماری روانی

خواب ناکافی اغلب با روحیه‌ی پایین، افزایش اضطراب یا استرس همراه است. اما اگرچه تقریبا همه‌ی ما این تجربه را داشته‌ایم که به‌خاطر کمبود خواب شبانه دچار استرس یا فروپاشی عاطفی شویم (که تعداد بسیاری به خاطر اختلال در خواب دچار افسردگی، اختلال کمبود توجه یا اضطراب می‌شوند که تا چند ماه یا چند سال طول می‌کشد) ممکن است این مشکلات را مستقیماً به خواب ربط ندهیم و درنتیجه آن را در اولویت نگذاریم.

متاسفانه، اختلال در خواب و مشکل سلامت روان روی هم تاثیر می‌گذارند و دست به خلق چرخه‌ی پریشانی می‌زنند که برای غلبه بر آن به کمک متخصص احتیاج است. تشخیص زودهنگام و اقدام جدی برای غلبه بر آن، بهترین رویکرد برای باطل کردن این چرخه است.

 

 

آیا کم خوابی باعث آشفتگی عاطفی می‌شود؟

بله. از آنجایی که کم خوابی ارتباط بین آمیگدال (که کار پردازش احساسات را برعهده دارد) و قشر پیش‌پیشانی (که تصمیم‌گیری را کنترل می‌کند) را بر هم می‌زند، کمبود خواب پیوند نزدیکی با تشدید واکنش عاطفی دارد.

بسیاری از افراد اگر یک (یا چند) شب خواب کافی نداشته باشند، بداخلاق می‌شوند، زود عصبانی خواهند شد، بیشتر حساس می‌شوند و واکنش آنها به موارد آزاردهنده‌ی روزمره که معمولا به خوبی با آن کنار می‌آمدند شدیدتر خواهد بود.

افسردگی چه تاثیری روی خواب می‌گذارد؟

معمولاً افسردگی و اختلال در خواب (چه کم خوابی و چه پرخوابی) همراه یکدیگر هستند. درواقع، بعضی از متخصصان باور دارند اختلال در خواب (مانند بیخوابی) علامت اصلی افسردگی است. اما هنوز مشخص نیست اختلال در خواب منجر به بروز افسردگی می‌شود یا برعکس؟

اکثر متخصصان معتقدند توجه به هر دو مشکل، به‌جای تمرکز روی یک مورد، موثرترین روش برای رسیدن به درمان مطلوب است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.