راهکارهای ساده اما کاربردی افزایش آی کیو.

راهکارهای عملی تقویت تمرکز ذهن و حافظه



آی کیو به عنوان امتیازی برای سنجیدن قابلیت ذهنی افراد هم سن و سال، در نظر گرفته می‌شود.
 

آی‌ کیو که بانام‌هایی مانند ضریب هوشی و بهره هوشی هم شناخته می‌شود، مخفف کلمه Intelligence Quotient است. همه ما علاقه‌مند هستیم تا از میزان ضریب هوشی یا آی ‌کیو خود آگاه باشیم. در این نوشتار راه‌های افزایش آی کیو را به شما می‌گوییم.

 

 

راهکارهای افزایش آی کیو

آی کیو یا ضریب هوشی یکی از روش‌های سنجش میزان هوش انسان است. بیشتر مردم به اشتباه تصور می‌کنند که IQ از زمان تولد افراد ثابت می‌ماند؛ در صورتی که مغز بسیار انعطاف‌پذیر است و ممکن است آی‌ کیو در زمان‌های مختلف تغییر کند. راهکارهایی وجود دارند که افراد به‌ وسیله آن‌ها می‌توانند ضریب هوشی و عملکرد مغز خود را بالا ببرند. این راهکارها عبارتند از:

۱- پیاده‌روی بیشتر

تحقیقات نشان می‌دهند حدود ۲۰ دقیقه ورزش کردن می‌تواند تا حدود ۵۰ درصد هوش افراد را افزایش دهد. طبق بررسی‌ها، ورزش‌های هوازی باعث ایجاد نورون‌های مغزی در ناحیه هیپوکامپ می‌شوند و آی‌ کیو افراد را بالا می‌برند.

۲- نفس کشیدن عمیق

نفس عمیق یکی از موثرترین و سریع‌ترین راه‌های بهبود عملکرد مغز است؛ زیرا با این کار، بدن آرام‌تر می‌شود و اکسیژن بیشتری به خون می‌رسد. بیشتر افراد به نفس کشیدن سطحی عادت دارند؛ در صورتی که نفس کشیدن عمیق می‌تواند تا حدودی ضریب هوشی آن‌ها را افزایش دهد.

۳- یادداشت کردن اتفاقات روزانه

یادداشت کردن اتفاقات روزانه باعث افزایش آی کیو می‌شود. نوشتن، ضریب هوشی را افزایش می‌دهد؛ هوش هیجانی را بالا می‌برد؛ استرس را کاهش می‌دهد و عملکرد حافظه را بهبود می‌بخشد.

۴- کشف موارد جدید

زمانی که افراد مهارت‌های چالشی جدید یاد می‌گیرند، مغز آن‌ها مجبور می‌شود سلول‌های عصبی جدیدی بسازد و بین آن‌ها ارتباط برقرار کند. این فرایند باعث افزایش ضریب هوشی افراد می‌شود.

 

۵- استراحت‌های کوتاه و مکرر

زمانی که مطلبی را می‌خوانید و یاد می‌گیرید پس از مدتی مغز شما خسته می‌شود. اگر می‌خواهید مطالبی را که می‌خوانید به حافظه بلند‌مدت خود منتقل کنید، بهتر است پس از ۳۰ دقیقه مطالعه، مدت زمان کوتاهی استراحت کنید.

۶- خوردن صبحانه و انجام مدیتیشن

نخوردن صبحانه ضریب هوشی افراد، به‌ویژه کودکان و دانش‌آموزان را کاهش می‌دهد. این امر باعث می‌شود هنگام یادگیری زود خسته شوند. صبحانه نقش مهمی در افزایش بهره‌وری و تمرکز افراد دارد.

۷- اجتناب از مصرف قند بیش از اندازه

طبق تحقیقات مصرف بیش از اندازه کربوهیدرات‌ها باعث می‌شود افراد خواب‌آلوده شوند، نتوانند به خوبی فکر کنند و تصمیم بگیرند. محققان می‌گویند مصرف قند بیش از اندازه، باعث افزایش انسولین در رگ‌ها می‌شود. در نتیجه، ضریب هوشی افراد را کاهش می‌دهد.

۹- تمرین تست هوش

زمانی که برای بار دوم، به سوالات تست هوش پاسخ می‌دهید، امتیازی که به دست می‌آورید نسبت به بار اول بیشتر می‌شود. تمرین این نوع تست‌ها می‌تواند باعث افزایش ضریب هوشی شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.