مصرف ماهی، مفید برای سلامت مغز.

راهکارهای عملی تقویت تمرکز ذهن و حافظه



برای تقویت حافظه مواد غذایی نقش زیادی دارند. مغز یکی از عضوهای بدن است که کارهای بزرگ و حجیمی را انجام می دهد. مغز کنترل بدن، تپش قلب، عملکرد ریه و تنفس را برعهده دارد و به حرکت، احساس و تفکر کمک می کند. به همین دلیل است که هنگام مواجهه با حجم زیادی از کارها باید از مغز و عملکرد آن محافظت نمود. غذاهایی که می خوریم، نقش بسزایی در سلامت مغز دارند و می توانند فعالیت های ذهنی اعم از حافظه و تمرکز را بهبود بخشند.

ماهی یکی از غذاهای بسیار سالم و پر از مواد مغذی و مهم مانند پروتئین و ویتامین D است. علاوه بر این، ماهی منبعی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که برای سلامت بدن و مغز بسیار اهمیت دارد.

۱. ارزش غذایی فراوان

ماهی حاوی بسیاری از مواد مغذی مانند پروتئین با کیفیت خوب، ید، ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است. ماهی‌های چرب مانند قزل‌آلا، ساردین، سالمون، ماهی تن و ماهی خال‌مخالی از نظر مواد مغذی مبتنی بر چربی در جایگاه بهتری هستند و ویتامین D محلول در چربی هم یکی از این موارد است. ماهی‌های چرب دارای اسیدهای چرب امگا۳ است که برای عملکرد بدن و مغز اهمیت فراوانی دارد و با کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها، در ارتباط تنگاتنگی است. برای دریافت امگا۳ موردنیاز، مصرف ماهی‌های چرب، حداقل یک یا دو بار در هفته، توصیه می‌شود. اگر گیاه‌خوارید، مکمل‌های امگا۳ را از میکروآلگ‌ها انتخاب کنید.

 

۲. کاهش احتمالی خطر حملات قلبی و سکته مغزی

ماهی یکی از غذاهایی است که به‌دلیل مقدار فراوان اسید چرب امگا۳ در آن‌، برای سلامت قلب بسیار مفید است. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که مصرف منظم ماهی خطر ابتلا به سکته قلبی و مغزی و مرگ‌ومیر ناشی از بیماری های قلبی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد؛ به‌طوری‌که نتایج مطالعه‌ای که روی بیش از چهل‌هزار مرد در ایالات متحده آمریکا انجام شد، نشان داد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در کسانی که به‌طور منظم یک یا چند بار در هفته ماهی مصرف می‌کنند، ۱۵درصد کاهش می‌یابد.

 

۳. افزایش سلامت مغز

افزایش سلامت مغز یکی دیگر از فواید خوردن ماهی است. عملکرد مغز با افزایش سن کاهش می‌یابد. کاهش خفیف توان ذهنی طبیعی است؛ اما عوارض جدی عصبی، مانند بیماری آلزایمر نیز وجود دارد. نتایج بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد افرادی که بیشتر ماهی می‌خورند، کاهش عملکرد مغزشان کمتر است. همچنین، مطالعات تاکید می‌کند افرادی که به‌صورت هفتگی ماهی مصرف می‌کنند، ماده خاکستری‌رنگ بیشتری در بافت‌های عملکردی مغز دارند که این ماده وظیفه تنظیم احساسات و تقویت حافظه را برعهده دارد.

۴. کمک به جلوگیری از افسردگی و درمان آن

افسردگی در حال حاضر یکی از مشکلات بزرگ سلامتی در جهان است. مطالعات نشان داده است در افرادی که به‌طور مرتب ماهی می‌خورند، احتمال ابتلا به افسردگی کمتر است. آزمایش‌های متعدد کنترل‌شده همچنین نشان می‌دهد که اسیدهای چرب امگا۳ ممکن است با افسردگی مبارزه کند و اثربخشی داروهای ضدافسردگی را افزایش دهد.

۵. منبعی غنی از ویتامین D

ویتامین D به‌عنوان هورمونی استروئیدی در بدن عمل می‌کند. ماهی و فراورده‌های آن یکی از منابع غنی ویتامین D است. ماهی‌های چرب، مانند قزل‌آلا و شاه‌ماهی، حاوی بیشترین مقدار از این ویتامین است. یک قاشق غذاخوری سالمون پخته‌شده (معادل ۱۱۳ گرم) حدود ۱۰۰درصد از ویتامین D توصیه‌شده را تامین می‌کند. بعضی از روغن های ماهی، مانند روغن کبد ماهی، میزان فراوانی ویتامین D دارد؛ به‌طوری‌که هر قاشق غذاخوری آن (معادل ۱۵ میلی‌لیتر) بیش از دو برابر مقدار مورد نیاز روزانه را تامین می‌کند.

۶. کاهش خطر ابتلا به بیماری های خودایمنی

بیماری‌های خودایمنی، مانند دیابت نوع ۱، زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن به‌اشتباه حمله می‌کند و بافت‌های سالم بدن را از بین می‌برد. مطالعات نشان می‌دهد مصرف اسیدهای چرب امگا۳ و ویتامین D موجود در ماهی یا روغن ماهی با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۱ در کودکان و همچنین نوعی از دیابت بارداری در بزرگسالان در ارتباط است. بعضی از کارشناسان معتقدند که کاهش خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید و مولتیپل اسکلروزیس نیز از فواید خوردن ماهی است.

۷. کمک به جلوگیری از آسم در کودکان

آسم بیماری شایعی است که نشانگر التهاب مزمن دستگاه تنفسی است. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف منظم ماهی با کاهش ۲۴ درصدی خطر ابتلا به آسم در کودکان همراه است؛ اما در بزرگسالان اثر چندان درخور ملاحظه‌ای در این مورد ندارد.

 

۸. تقویت بینایی در سالخوردگی

اگر بخواهیم باز هم از فواید خوردن ماهی برای شما بگوییم، باید به تقویت بینایی اشاره کنیم. دژنراسیون ماکولا (AMD) یا تباهی لکه زرد علت اصلی اختلال بینایی و نابینایی است که عمدتا بر افراد سالمند تاثیر می‌گذارد. برخی شواهد نشان می‌دهد که ماهی و اسیدهای چرب امگا۳ می‌تواند افراد را دربرابر این بیماری محافظت کند. همچنین مصرف منظم ماهی با کاهش ۴۲درصدی خطر ابتلا به AMD در زنان ارتباط دارد. در مطالعه‌ای ثابت شد که یک وعده مصرف ماهی چرب در هفته خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا از نوع مرطوب را کاهش می‌دهد.

 

۹. بهبود کیفیت خواب

یکی دیگر از فواید خوردن ماهی بهبود کیفیت خواب است. اختلالات خواب به‌طرز باورنکردنی به مشکلی شایع در سراسر جهان تبدیل شده است. افزایش قرار گرفتن در معرض نور آبی ممکن است در این مشکل نقش داشته باشد؛ اما بعضی محققان معتقدند کمبود ویتامین D نیز با این موضوع در ارتباط است. شش ماه مطالعه درباره ۹۵ مرد میان‌سال نشان داد که سه بار مصرف سالمون در هفته به بهبود خواب و عملکرد روزانه منجر می‌شود. محققان بر این باور بودند که ویتامین D در این زمینه موثر بوده است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.