آیا شیر مادر باعث افزایش هوش کودک می‌شود؟

راهکارهای عملی تقویت تمرکز ذهن و حافظه




تغذیه با شیر مادر جلوی بروز عده بسیار زیادی از اختلالات را می‌گیرد، از جمله اینکه تغذیه با شیر مادر احتمال بروز علائم کمبود ویتامین A در کودک را کاهش می‌دهد. این ویتامین نه تنها در رشد و تکامل بینایی دخالت دارد بلکه در جلوگیری از عفونتهای تنفسی نیز نقش با اهمیتی بازی می‌کند. دردهای کولیکی (قولنجهای کودکی) از شکایات شایع در کودکان هستند، این دردها در کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند به نحو محسوسی کمتر است.  همچنین راه رفتن و دندان در آوردن در چنین کودکانی سریعتر صورت می‌گیرد و ضریب هوشی و قدرت فراگیری این کودکان در تمام مقاطع سنی بیشتر است.



شیردهی، کالری مصرفی در بدن مادر را افزایش می‌دهد. مادران شیرده ۵۰۰ تا ۸۰۰ کیلوکالری بیشتر از مادران غیر شیرده می‌سوزانند، حتی زمانی که فعالیت کاملا مشابهی دارند. هیچ نیازی هم به رژیم گرفتن نیست. در واقع رژیم لاغری به مادری که در شش ماه اول شیردهی قرار دارد، اصلا توصیه نمی‌شود. به این ترتیب مادر شیرده می‌تواند هفته‌ای ۵۰۰ تا ۸۰۰ گرم وزن کم کند. کاری که یک رژیم لاغری نسبتا سخت برای شما انجام می‌دهد.

جالب است بدانید خطر پیشرفت پوکی استخوان در مادرانی که کودکشان شیرخشک می‌خورند، چهار برابر بیشتر از مادرانی است که شیردهی داشته‌اند. علت آن است که در شیردهی برای تامین کلسیم از منابع کلسیم استخوان استفاده می‌شود. این تخریب و ساخت مجدد استخوان‌ها باعث تقویت استخوان‌ها و مقاوم‌تر شدن آنها به پوکی استخوان خواهد شد.

فواید شیردهی برای مادر:
- نزدیکی با کودک و لمس او در هنگام شیر دادن، باعث می شود رحم مادر بعد از زایمان به اندازه طبیعی خود برگردد.


- بررسی ها نشان داده‌اند خطر سرطان سینه در مادرانی که شیردهی داشته‌اند، ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.


 - شیردهی برای ۱۲ تا ۲۴ ماه متوالی می‌تواند خطر سرطان رحم را تا حدود یک سوم کاهش دهد.


- چربی اضافی را که در طی بارداری در بدن مادر ذخیره شده، از بین می برد.


- ابتلاء به سرطان سینه و تخمدان را در مادر کاهش می دهد.

 

- باعث تقویت استخوان های مادر می شود.


 - خونریزی بعد از زایمان را کاهش می دهد.

 

تغذیه با شیر مادر جلوی بروز عده بسیار زیادی از اختلالات را می‌گیرد

 
 فواید شیر مادر برای نوزاد:
- اگر سابقه ابتلا به آلرژی در خانواده کودک وجود داشته باشد، مصونیت در برابر آلرژی را در کودک افزایش می دهد.


- ممکن است، ابتلاء به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد یا سندرم مرگ گهواره1 را کاهش دهد.


- کودک را از ابتلا به بیماری هایی مثل دیابت دوران کودکی، محافظت می کند.


- بهترین غذا برای کودک که همیشه آماده، تازه و در دسترس است.


- باعث تکامل رشد آرواره و دندان کودک می شود.


- به تکامل بهتر مغز کودک کمک می کند.


- از یبوست نوزاد جلوگیری می کند.

خوراکی فوق العاده موثر برای افزایش شیر مادر

1- بادام

بادام سرشار از پروتئین است و منبع عالی کلسیم می باشد. در دوران شیردهی به 1250 میلی گرم کلسیم در روز نیاز دارید. اگر می خواهید شیر خود را زیاد کنید، این خوراکی خوشمزه را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

2- آووکادو

آووکادو حاوی چربی های ضروری “سالمی” است که نه تنها انرژی لازم را در طول روز به شما می بخشد بلکه سطح کلسترول تان را نیز متعادل می کند. علاوه بر این آووکادو سرشار از پروتئین، ویتامین E و فولات است که همگی به رشد سالم سیستم عصبی مرکزی نوزاد کمک می کنند. در دوران شیردهی روزانه به 4 تا 5 میلی گرم ویتامین E و 260 میکروگرم فولات نیاز دارید.

3- استاک یا عصاره های خانگی

استاک یا عصاره همان چیزی ست که به غذاها عطر و طعم خوبی می دهد و در اکثر سس ها و غذاهای آبکی استفاده می شود. عصاره می تواند از گوشت، مرغ و سبزیجات طبیعی درست شود. اگرچه استاک ها بصورت قرص های طعم دهنده ی غذا در بازار موجود هستند اما منظور ما از این گزینه، عصاره ای ست که در خانه و با مواد طبیعی درست شده است. عصاره های خانگی منبع عالی کلاژن، کوآنزیم Q10، کلسترول، انواع مواد معدنی و اسیدهای آمینه ضروری است. شما می توانید عصاره های مختلفی بسازید و در فریزر قرار دهید و آن را برای انواع مختلفی از غذاها از جمله سوپ ها مورد استفاده قرار دهید. عصاره ها بسیار سالم و مقوی هستند و به افزایش شیر شما در دوران شیردهی کمک شایانی می کنند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.